När man driver en webbshop blir det ofta fokus på produktinnehållet och tekniken. Kunderna ska ha tillgång till ett stort urval av produkter och tekniken bakom webbshopen ska fungera smärtfritt, så att kunden får en snabb och behaglig upplevelse. Det ska vara enkelt för kunden att surfa runt på webbplatsen, och det ska vara minst lika enkelt för kunden att beställa och betala för de produkter som hen vill köpa.

Produktsortimentet och tekniken är självfallet viktiga faktorer, men samtidigt ska man inte glömma bort att kundens upplevelse även beror på webbplatsens grafiska design. En väldesignad webbplats förbättrar kundupplevelsen och ökar samtidigt sannolikheten för att kunden köper något under sitt besök.

Hjälp med grafisk design

Grafisk design är sällan något som e-handlare behärskar särskilt väl. De flesta e-handlare har sin huvudkompetens inom försäljning, sökmotoroptimering och logistik. Det får till följd att många webbshopars grafiska design lämnar en hel del i övrigt att önska. Så behöver emellertid inte vara fallet. Det finns utmärkta tjänster online där man kan få professionell hjälp med företagets grafiska design.

En mycket intressant tjänst är Klingit där det är möjligt att få hjälp med utformning av allt från webbplatsens logotyp till de annonser som ska visas på webbplatsen. Det är dessutom hur enkelt som helst. Man redogör först för de tankar och önskemål som man har kring designen. Därefter får man kontakt med de personer som ska arbeta med projektet och kort därefter levererar de ett första utkast. Efter att ha lämnat synpunkter på utkastet, upprättas en slutlig version som man omgående kan ladda ner och använda sig av. I de flesta fall levereras den slutliga versionen inom 48 timmar. Klingit är onekligen en tjänst som borde intressera de flesta e-handlare som inte har tid, eller saknar intresse, för den grafiska designen.

Viktigt med enhetlig grafisk kommunikation

Det är viktigt att webbshopens grafiska design är enhetlig. Utseendet på webbplatsen ska vara densamma som på webbshopens brevpapper, banners och även de e-postmeddelanden som skickas till kunderna. Syftet är att kunderna omgående ska känna igen den grafiska designen och associera denna med webbhopen. Detta är något som underlättar den framtida kommunikationen och även ökar kundernas förtroende.

Leave a Reply